Abstract:
У статті проаналізовано антивоєнну повість «Танок смерті» маловідомого українського письменника Івана Садового. Визначено національні, соціальні, психологічні, філософські (екзистенційні), морально-етичні проблеми, ідейне спрямування та стильові особливості твору про життя західноукраїнського села під час Першої світової війни. Доведено, що повість «Танок смерті» є результатом модерністських пошуків митця. З'ясовано специфіку інтерпретації у творі війни як абсурду, хаосу, що прагне знищити людину, та особливості створення образу українського народного вчителя на тлі сповненої трагізму воєнної дійсності. Звернено увагу на автобіографічні елементи як у відображених подіях, так і в характері головного персонажа, на своєрідність розкриття його внутрішнього світу та посилення вимог автора-педагога до особистості народного вчителя у складних і небезпечних для життя умовах.
The article analyses the anti-war novelette of a little-known Ukrainian writer Ivan Sadovy “The Dance of Death”. National, social, psychological, philosophical, moral and ethical problems, ideas and style features of the work about the life of a western Ukraine village during World War I are determined. It is proved that the novelette “The Dance of Death” is a result of the writer's modernistic search. It clarifies the specific interpretation of war as nonsense, chaos that wants to destroy humanity and the peculiarities of the Ukrainian teacher image at the background of war reality. The author pays attention to autobiographical elements in the event presentation and in the main characters, and his inner world. It emphasizes the requirements of the author (teacher) to the teacher personality in difficult and dangerous conditions.