Короткий опис(реферат):
У роботі вперше з позицій сьогодення комплексно досліджується багатогранна творча діяльність Марка Кропивницького (1840–1910), і передусім його літературний доробок, у контексті розвитку української драматургії й театру другої половини ХІХ – початку ХХ ст., в аспекті співвіднесення з українською класичною і світовою літературами (зокрема творчістю І. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка, Т. Шевченка, М. Гоголя, В. Шекспіра, Ж.-Б. Мольєра, О. Грибоєдова, О. Пушкіна, О. Островського, Л. Толстого та ін.).
На підставі аналізу літературної й епістолярної спадщини Кропивницького, численних науково-критичних джерел констатується, що митець започаткував у своїх п’єсах більшість тем, що стали провідними для української драматургії його часу. Вперше акцентується увага на тому, що домінантними в літературній творчості письменника є теми, пов’язані з боротьбою за українське національне відродження, збереженням національної ідентичності українського народу, його духовного здоров’я, популяризацією та розвитком рідної мови тощо.
У дисертації по-новому розглядається концепція позитивного героя в драматургії Кропивницького. В ролі такого героя зазвичай виступає людина, що має відношення до місцевої влади, привілейованого класу чи просто заможний селянин. Головне, що об’єднує такі персонажі, – це особиста шляхетність і намагання бути корисним знедоленій селянській масі.
Вагоме місце в дослідженні відводиться проблемі причетності Кропивницького до українського модернізму – “нової драми”, екзистенціалізму, символізму тощо.
This research is devoted to Marko Kropyvnytsky’s works analysis, which is made according to principles of modern science. And exactly his literary heritage in the context of Ukrainian drama and theatre of the second part of the XIX th – beginning of the XX cent. as for correlation with Ukrainian and World Literatures is considered here.
Marko Kropyvnytsky was an ancestor of the most part of the themes in his plays, which became key ones for that time Ukrainian drama, that is concluded on the basis of Kropyvnytsky’s literary and epistolary works analysis and plenty of critical sources. For the first time it is paid attention to the fact that the dominant themes in the author’s creative work are those connected with the struggle for Ukrainian national revival, the reservation of Ukrainian people national identity, the mother tongue popularization and development.
A positive hero conception in Kropyvnytsky’s drama is solved in a new way in this thesis. This hero is a person, who belongs to local authorities, privileged class or he is just a reach peasant.
The problem of Kropyvnytsky’s works place in Ukrainian modernism – “new drama”, existentialism, symbolism etc.– is also investigated in the thesis.