dc.contributor.author |
Артюх, В’ячеслав Олексійович |
|
dc.date.accessioned |
2023-09-25T08:43:14Z |
|
dc.date.available |
2023-09-25T08:43:14Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Артюх В. Про використання образу Сковороди та його філософських поглядів в ідеологічних побудовах представників української діаспори ІІ половини ХХ ст. // Філософія освіти. 2022. № 2. С. 37– 47. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/2073 |
|
dc.description.abstract |
Статтю присвячено розгляду використання образу Сковороди в ідеологічному дискурсі представниками української діаспори (Д. Донцовим, В. Шаяном, М. Шлемкевичнем). Звична присутність символізованої постаті Сковороди у складі української ідентичності веде й до її подальшого використання в системі національних ідеологій. Творець ідеології «чинного» націоналізму Д. Донцов інтерпретує постать Сковороди як носія ідеалів вищої «касти» в умовах занепаду політичного й духовного життя в Україні другої половини XVIII століття. Творець неорелігії рідновірства В. Шаян сакралізує особу філософа, наділяючи його статусом пророка, що має безпосереднє відношення до єдиної божественної сутності – «найвищого світла». Для філософа М. Шлемкевича Сковорода знаменує собою ситуацію кінця: закінчення епохи козацької автономії і повну інкорпорацію українських земель до складу Російської імперії. Спосіб життя Сковороди й символізує той тип людей, що тікають від реального життя в духовність. Взагалі, в ідеологічних побудовах розглянутих нами авторів образ Сковороди конструюється не стільки на основі звернення до першоджерел: текстів філософа чи спогадів сучасників філософа про його спосіб життя, скільки на основі попередніх його образів і тут основним виступає його «українськість». Сковорода – це лише «український філософ» і саме на основі цього сконструйованого вже на початку ХХ ст. образу й відбувається його подальше доосмислення в ідеологічному дискурсі пізніших часів. Стабільна присутність образу Сковороди у структурах української національної самосвідомості і шаблонних знань про його філософські погляди: ідеї «двох натур», вчення про «три світи», принципу «сродної праці» приводить і до їх подальшої «експлуатації» в текстах Донцова, Шаяна та Шлемкевича. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
Інститут вищої освіти Національної Академії педагогічних наук України |
uk_UA |
dc.subject |
ідеологія |
uk_UA |
dc.subject |
ієрархія |
uk_UA |
dc.subject |
дві натури |
uk_UA |
dc.subject |
сродна праця |
uk_UA |
dc.subject |
сковородянська людина |
uk_UA |
dc.title |
Про використання образу Сковороди та його філософських поглядів в ідеологічних побудовах представників української діаспори ІІ половини ХХ ст. |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.subject.udc |
141(091)(Сковорода):94:327(477) |
uk_UA |