Стаття присвячена дослідженню художньо-філософської системи Г. Е. Носсака, який ввійшов в історію німецької літератури як письменник-екзистенціаліст, хоча сам митець заперечував свою приналежність до цієї течії. Наше завдання – довести думку більшості зарубіжних критиків про близькість прози Носсака ідейно-естетичним поглядам Ж. П. Сартра і А. Камю. На прикладі новел «Орфей і …» та «Кассандра» ми спробували визначити та проаналізувати основні риси філософії екзистенціалізму, які стали провідними у творчості німецького письменника.
The article is devoted to analysis the philosophic creative method by H. E. Nossak, who is known in the history of German literature as a writer-existentialist, although the novelist contested his belonging to this style. Our task consisted in argumentation the views of most foreign critics about similarity of Nossak’s prose with the ideas and aesthetic opinions of J.P. Sartre and A. Kamu. We tried to determine and analyze the major features of existentialism, which become leading in the German writer’s creative works. The main attention was paid to considering the themes and motives of novels «Orpheus and …» and «Cassandra».