У авторефераті розкрито основні положення дисертації, присвяченої дослідженню процесу рецепції сюжетів, мотивів та образів творчості М. Гоголя в українській літературі ХІХ–ХХ ст., етапів переосмислення їхньої змістоформи у зв’язках із розвитком української поезії, прози і драматургії. До аналізу долучені прозові, поетичні і драматичні твори, у яких присутні у експліцитній або імпліцитній формі згадка про М. Гоголя, мотиви, образи і сюжети створених ним текстів. Інтертекстуальне вивчення феномену гоголівського тексту української літератури окресленого періоду виявило креативний характер смислового єднання вітчизняних письменників з творчістю М. Гоголя, особливості наслідування митцями гоголівської традиції, ідейно-художню результативність трансформацій і перекодування ними у власних творах основних гоголівських міфологем. Осмислено основні стратегії художнього моделювання образу М. Гоголя, зокрема, авторами радянського періоду.
The thesis is the first attempt of systematic studying the intertextual connections between the Ukrainian literature of the second half of the ХХ century and the literary works by M. Hohol. The author of the work continues the Ukrainian scientists’ researches concerning the problem “tradition – innovation” based on Hohol’s text as well as on the artistic reception of the life and literary works of the great writer. The thesis focuses on the analysis of the reception of plots, motifs and characters of the literary works of M. Hohol in the Ukrainian literature of the XIX-XX centuries, stages of reconceptualization of their content and form depending on the development of the Ukrainian poetry, prose and dramatic works. The peculiarities of Hohol’s tradition imitation by the writers, the ideological and artistic transformation effectiveness and the main Hohol’s mythologems code conversion by the authors are also revealed. The basic strategies of M. Hohol’s image artistic modelling, particularly, by the authors of the Soviet period are analyzed. It is defined in the work that Hohol’s text including into the context of the Ukrainian writers works became their artistic peculiarity. Different issues such as writer’s destiny and mission, Holodomor, national identity, life orientation, life and death correlation are raised in these Ukrainian writers works. It is proved in the thesis that image-mythologem of M. Hohol took the signs of semantic space accumulating a set of accepted meanings, cultural associations and precedential phenomena keeping potential openness for literary activity of the authors. It allowed to mark out the creation of Hohol’s myth (myth about M. Hohol) as one of the strategies of Hohol’s text interpretation.